Thursday, November 28, 2013

Batuk Ketika Hamil

Assalamualaikum.
Salam sejahtera ke atas kamu!

Batuk. Bab batuk ni akak ipar pernah nasihat, jaga kesihatan, especially dekat-dekat nak due. Alkisah time dia nak bersalin anak ke 3 dulu, dia terbatuk ketika teran, elok-elok doctor dah nampak rambut baby yang nak keluar, tersedut balik baby tu dalam perut.Herkkkkk. Adoi~!

Sekarang aku tengah alami batuk. Dah 5 hari. 1st time dalam hidup teruk macam ni batuknya. Nasib baik baru week 31. Mula-mula tak mau amek apa-apa medication sebab risaukan baby. Tapi last-last tak tahan sebab batuk nonstop menjelang tengah malam,suara terjejas, termuntah + sakit perut. Terpaksa jugak refer doctor. So aku refer nurse & doctor yang selalu aku gi monthly check up tu. Alhamdulillah baby ok, dan lepas jumpa doctor, aku diberi ubat batuk, antibiotic & ubat minum untuk cuci urin (3% kotoran dalam urin aku time check ni).

Tapi aku takut nak mkn ubat-ubat ni actually. Makan, tapi dalam hati penuh was-was.
Mungkin ada other mommies yang ada experience pasal ni,so aku pun post kat FB.



Oh,ada antara komen yang x tak menjawab soalan,promosi pulak. Pada aku, macam tak kena sikit cara dia. And ada yang scary jugak komen pasal effect batuk tu. Air ketuban pecah?? Kena cepat-cepat sihat ni. Supaya baby pun sihat. Sian baby tak tenang rehat dalam tummy ibu. Vibrate sokmo yek. Hikhik.

Update:
Tahu macamana batuk ni boleh sembuh? Lepas husband nasihat;

"Batuk/selsema ni ada 2 punca, sama ada sebab badan sejuk sangat atau panas sangat. Kalau puncanya sebab sejuk, amalkan minum air suam. Kalau sebab panas, banyakkan minum air suhu normal @ sejuk"

Dah berhari-hari aku amal ubat + air suam tak sembuh2,last2 aku amal air sejuk+ubat pulak. Sembuh! Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment