Saturday, January 4, 2014

Kesukaran & Pengalaman Baru ketika Hamil ❤

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Sepanjang pregnant, macam-macam ketakupayaan dirasa sikit demi sikit. Awal mengandung dari trimester pertama, masih mampu buat kerja rumah macam biasa. Cuma orang-orang selalu pesan,
“Jangan buat kerja berat”
Kerja berat tu macamana? Sebab aku rasa kerja-kerja umah takde la berat mana. Kecuali angkat benda berat, ha yang tu aku faham. Eheheheh. Kemudian , lama-lama baru aku faham sendiri. Antara yang aku rasa ‘berat’nya tu, apabila

*Mengemop lantai :  sebab terasa tekanan tenaga kita ‘tenyeh’ mop tu di perut.   Menyapu rileks lagi.
*Angkat benda berat : Yang ni of course la kan.

Selain dari tu, en.suami dah tak bagi panjat-panjat. Kategori bahaya la tu.

Trimester kedua
Dah mula rasa sakit pinggang time tidur malam. Tak boleh kekal iring satu side lama-lama, kena tukar. Dan sebab bantal khas untuk orang pregnant tu mahal sangat bagi aku, so aku lipat towel bagi tebal, and alas kat kawasan pinggang, adjust sesedap rasa ye tuan-tuan & puan-puan.
Camni la lapik tu, ganti dengan towel je. Kalau ada bantal nipis yang lain maybe lebih baik.
Pastu lama-lama, malas dah pakai lapik-lapik ni, memang lenguh masih lagi terasa kat pinggang, tapi badan dah get used kot, so. Bye bye towel-time-tidur.

Masuk bulan ke lima,dah tak nampak kaki.Hahaha! :
Sebab masuk 5 bulan, perut dah pesat membesar dengan tough! :P   
Terperasan ketika mandi. Pandang bawah,

 “Eh,mana kaki aku?” .

Dah tak boleh guna tandas cangkung: Sebab perut tolak kaki, jadi rasa tak stabil je duduk, macam nak tergolek ke belakang.

Dah mula susah nak potong kuku kaki sendiri. Terpaksa mintak tolong hubby. Nasib baik kuku kaki lambat panjang. Sebulan dua kali je la susahkan beliau bab tu.

Trimester ketiga
Masuk bulan ke 7, perut dah makin berat, dah mula sakit pinggang bila travel jauh.
Juga dah mula sukar untuk ~  
*Cukur bulu ehem-ehem **ops sensored**     
                              
*Nak pakai stoking-memang kena pusing habis kaki nak sarung stoking tu 
*Nak sarung kain sembahyang & seluar                                                     
*Nak tunduk lama-lama ambil wuduk kat surau ,especially yang paipnya separas lutut je tu.                                  
*Dah mula slow bangun dari duduk sebab kalau bangun drastik, sakitnya kat ari-ari! 

*Ha yang ni malas punya pasal, dah tak suka solat kat surau dengan sejadah, sebab bila dah bangun, malas dah nak tunduk pulak untuk ambil sejadah, and lipat :P  Memang dah mula sukar ambil barang yang jatuh,susah nak tunduk. 
Nasib baik karpet surau yang dikunjungi so far bersih-bersih.Heheh

Sekarang dah 9 bulan. Jalan dah tak larat nak laju, sebab baby dah masuk 'laluan'. So memang terasa keras di ari-ari.Sakit.Hukhuk. Extra careful now. 


P/S :   Saya adalah agen Produk Shaklee. Mahukan produk ini dengan harga rendah?Klik sini & PM saya. Ini produk kesihatan terbaik & paling meyakinkan yang pernah saya cuba,jangan gusar untuk 'melabur' bagi produk yang berbaloi ini 


No comments:

Post a Comment